منو
بستن

جشنواره های ملی و استانی در آمل

جشنواره های ملی و استانی در آمل

آمل هرساله میزبان جشنواره های ملی و استانی می باشد،

۱- جشنواره فرهنگی هنری تی تی (تی تی در زبان مازندرانی: تبری، به معنای شکوفه است؛ جشنواره تی تی طبق برنامه هرساله در اردیبهشت ماه بر گزار می شود. این جشنواره در ابعاد مختلف نظیر رشته‌های موسیقی، شعر و ادب و نویسندگی، سینما و تئاتر، هنرهای تجسمی و مجسمه سازی، و عکس برگزار می شود. آمل پایلوت فرهنگی و هنری مازندران محسوب می ‌شود و این جشنواره یکی از بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی استان است. دومین جشنواره فرهنگی و هنری تی تی در سال ۱۳۹۵ خورشیدی نیز با حضور اساتید هنرمند پیشکسوت کشور، مسعود فروتن، فریبرز زرشناس، حشمت اله ایاز، کیومرث هادی پور، خسرو علیزاده و سایر هنرمندان فعال در آمل برگزار شد.)
۲- جشنواره مطبوعات مازندران (می توانید برای اطلاع از زمان و مکان برگزاری این جشنواره در استان مازندران و شهرستان آمل به آدرس اینترنتی http://mazandaran.pressfestival.ir مراجعه فرمایید)
۳- جشنواره برنج (معمولا این جشنواره با برپایی نمایشگاه تولیدات برنج کشاورزان پیشرو، صنایع تبدیلی و رقم های جدید معرفی شده برنج همراه است.
جشنواره ملی برنج کشور در سال۹۷ با همکاری انجمن برنج ایران، استانداری مازندران، سازمان جهاد کشاورزی مازندران، موسسه تحقیقات برنج کشور، پارک علم و فناوری مازندران، صداوسیمای مرکز مازندران، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران به میزبانی مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران در شهرستان آمل برگزار گردید. مسئولان برگزاری می گویند: با برگزاری جشنواره برنج، به دنبال این هستیم که انگیزه را در کشاورزان افزایش دهیم و نیز راهکارهای علمی و عملی برای کاهش هزینه های تولید به کشاورزان معرفی شود. هدف اصلی و نهایی جشنواره برنج، شکرگزاری به درگاه خداوند متعال و قدردانی از زحمات کشاورزان سخت کوش و انتقال فناوری و اطلاعات از سوی شرکت های دانش بنیان و ارائه تجارت و بازرگانی به سبک نوین است.)
۴- جشن تیرگان (در پای قله ی دماوند، این جشن در گرامی داشت تیشتر (ستارهٔ باران‌آور در فرهنگ ایرانی) است و بنا به سنت در روز تیر (روز سیزدهم) از ماه تیر انجام می‌پذیرد. در تواریخ سنتی تیرگان روز کمان کشیدن آرش کمانگیر و پرتاب تیر از فراز البرز است. تیرگان در اصل جشن انقلاب تابستانی در اول تیرماه بوده‌است. البته تعطیل نبودن این روز در ایران گاه باعث می‌شود تا در نزدیکترین روز تعطیل این جشن برگزار شود.)
۵- جشنوراه ورف چال (در روستای اسک لاریجان، آیین سنتی ۶۰۰ ساله که این آیین ریشه ای تاریخی دارد و پیشینه آن به دوره آل بویه در طبرستان باز می‌گردد. ورف چال واژه مازندرانی و به معنای چاهی است که اهالی روستای ‘اسک’ لاریجان هر ساله در یکی از روزهای ماه اردیبهشت حفر کرده و داخل آن را پر از برف می کنند. یکی دیگر از برنامه هایی که در این روز در ارتباط با مراسم ورف چال برگزار می شود، اجرای برنامه زن شاهی است. این مراسم سالهاست با حضور اقشار مختلف مردم آمل و هموطنان زیادی که از سراسر کشور برای تماشای این آئین سنتی به منطقه سفر می کنند برگزار شود. آیین سنتی وَرفِ چال هر سال در یکی از روزهای جمعه نیمه نخست اردیبهشت ماه برگزار می شود.)
۶- جشن کُشتی لوچو (ورزش‌ پهلوانی و سنتی مازندران، کشتی لوچو از ورزش‌های پهلوانی و سنتی مازندران می‌باشد. همه ساله، مردم زیادی همزمان با ۲۶ عیدماه تبری (۲۸ تیرماه خورشیدی) در آیینی با تهیهٔ انواع غذا و خوراکی‌های محلّی، در مزار اهل قبور به شادمانی و سرور می‌پردازند. در حین برگزاری این جشن، مسابقات کشتی سنتّی لوچو هم برای شناسایی پهلوان‌ترین فرد منطقه، اجرا می‌شود.)

دیدگاه