منو
بستن

میراث طبیعی آمل

جنگل بلیران آمل
شنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۸ | نویسنده : مدیرکل آمل توریسم

بلیران روستایی توریستی – تاریخی از توابع بخش دابو دشت شهرستان آمل در استان مازندران می باشد. این منطقه از دیر باز یکی از منطقه های توریستی ایران در مازندران بوده که با وجود چشمه ها، جنگلها، رودها و جنگل‌های زیاد و نشست گاه‌های زیبا که توجه گردشگران زیادی را به خود جلب کرده است.
جنگل و روستای بلیران در بخش سردشت آمل قرار دارد. این منطقه از آن جهت که چندین آثار باستانی، طبیعتی زیبا و چشمه‌هایی خروشان را در خود جای داده، از نظر تنوع گردشگری بسیار غنی است. برای گشت و گذار در جنگل بلیران و دیدنی آمل همراه ما در این مطلب باشید.

مسیر رسیدن به جنگل بلیران: جنگل بلیران در روستای بلیران، ۱۵ کیلومتری شهر آمل، در مسیر جاده‌قدیم آمل-بابل قرار دارد. پس از عبور از چند روستا، در انتهای جاده به روستای بلیران می‌رسیم. در فصل پاییز این جاده حیرت‌انگیز است، درختانی با برگ‌های زرد، قرمز و نارنجی که مانند یک تابلوی زیبای نقاشی است.

جاذبه‌های گردشگری جنگل بلیران: در سال ۱۳۸۷ جنگل بلیران به‌عنوان منطقه شماره دو نمونه گردشگری، انتخاب شده است. از جذابیت‌های این منطقه می‌توان به طبیعت بکر، رودخانه زیبا و چشمه‌های آبگرمی که کنار این رودخانه قرار دارند نام برد.
در این جنگل رودخانه زیبای «گرمارود» یا «گرمرو» جاری است که زیبایی این منطقه را دو چندان کرده است و افراد زیادی را در تابستان به این منطقه زیبا می‌کشاند. گرمارود حدود ۵۰ کیلومتر طول دارد و از ارتفاعات شمالی رشته‌کوه البرز به نام «هلی‌یار» سرچشمه می‌گیرد. اطراف این رودخانه دو چشمه آب معدنی اصلی به نام «گرو» و «لاله‌زار» و ده‌ها چشمه دیگر وجود دارد.
بهترین زمان بازدید و گردش از این منطقه، فصل بهار تا اوایل پاییز است. بهتر است در این سفر، لباس اضافه برای شنا در حوضچه‌های رودخانه و چشمه آبگرم، همراه خود داشته باشید.
رونق کشاورزی، باغداری، دامداری و زنبورداری این منطقه مرهون این رودخانه است. جریان و مسیر آب رودخانه به شکلی است که در نقاط مختلف آن حوضچه‌هایی با عمق‌های مختلف به‌وجود آمده است که گردشگران را برای شنا در رودخانه ترغیب می‌کند.
جنگل بلیران گونه‌های مختلف گیاهی را در خود جای داده است که در هر فصلی زیبایی‌های خاص خود را دارد. از مناطق باستانی منطقه بلیران، می‌توان به قلعه هلیا، تپه قلعه تسکاسرا، قلعه خشت سی‌چشمه، مرتع ییلاقی کال‌چنگوم و امامزاده ولی را نام برد. صنایع‌دستی این منطقه، ظروف چوبی، ترشی و شیرینی‌های محلی و سنتی است که نشان از هنر و ذوق مردان و زنان این منطقه دارد.

چشمه آبگرم: اکثر افرادی که برای تفریح و گردش به این منطقه زیبا وارد می‌شوند، از وجود چشمه‌های آبگرمی که در مسیر این رودخانه وجود دارند، بی‌اطلاع هستند. جالب است بدانید، مدتی است به چشمه بلیران لقب خواهرخواندگی با چشمه‌ای در ایتالیا را دادند.

مسیر رسیدن به چشمه آبگرم: برای رسیدن به چشمه آبگرم، انتهای جاده آسفالته جنگل بلیران، کنار پل پارک کنید. نزدیک یک ساعت و نیم تا دو ساعت (حدود هشت کیلومتر) در جنگل (خلاف مسیر رودخانه) پیاده‌روی کنید؛ مسیر پاکوب راه را به شما نشان می‌دهد.

در راه کم‌کم بوی گوگرد به مشام‌تان خواهد رسید که نشان از نزدیک شدن شما به چشمه است. برای رسیدن به این چشمه باید از یک مسیر جنگلی بکر بگذرید که حتما از دیدن اسب‌هایی که آزاد و رها در اطراف شما در حال چرا و گردش هستند، لذت خواهید برد. در طول مسیر میوه‌های وحشی جنگلی مثل ازگیل، زالزالک و آلوجنگلی را مشاهده خواهید کرد.

جاذبه‌های گردشگری چشمه آبگرم: در حوالی آبگرم حتما بوی گوگرد را حس خواهید کرد. آبگرم در یک حوضچه طبیعی حدود ده متر بالاتر از سطح رودخانه قرار دارد و بعد با یک شیب ملایم به رودخانه وارد می‌شود. آبگرم «لاله‌زار» از سمت چپ به رودخانه سرازیر می‌شود و با آب رودخانه ترکیب می‌شود. رنگ آبی‌فیروزه‌ای آب که در آن فضای سبز جنگلی روح بخش و چشم نواز است و مانند نگین انگشتری فیروزه‌ای می‌درخشد، میتواند هر انسانی را مسحور خود کند. آبگرم «گرو» روبروی آبگرم لاله‌زار است و آب آن سفید رنگ است.
در حوالی اتصال آبگرم به رودخانه از رنگ آب می‌توانید محدوده آب گرم از آب سرد را تشخیص دهید. حتی می‌توانید پاهایتان را در رودخانه به نحوی قرار دهید که یک پا در آب سرد و پای دیگر در آب گرم باشد. به همین دلیل، آب این رودخانه همیشه قابل شنا کردن است و خیلی سردی نیست.

توصیه‌های سفر: بهترین زمان بازدید و گردش از این منطقه، فصل بهار تا اوایل پاییز است. بهتر است در این سفر، لباس اضافه برای شنا در حوضچه‌های رودخانه و چشمه آبگرم، همراه خود داشته باشید. از آنجا که در طول مسیر هیچ آبادی یا روستایی وجود ندارد، حتما برای اقامت چادر مسافرتی و آب برای نوشیدن همراه داشته باشید.

سخن آخر: اگر به مازندران سفر کردید، دیدن جنگل بلیران و چشمه آبگرم را از دست ندهید. مازندران پر است از فضاها و مناظر زیبا، از زیبایی‌ها لذت ببرید و به طبیعت عشق بورزید.

  مطلب مرتبط، کلیک کنید: معرفی روستای بلیران

🎬 ویدئو/ چشمه‌های آبگرم بَلیران آمل


موقعیت جنگل بلیران بر روی نقشه:

برچسب ها

دیدگاه ها