منو
بستن

میراث تاریخی آمل

خانه تاریخی قریشی آمل
سه شنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۸ | نویسنده : مدیرکل آمل توریسم

خانه قریشی متعلق به دوره قاجاری در بافت قدیم شهرستان آمل و نیاکی محله قرار دارد و در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. بنا با پلان مستطیل در راستای شرق به غرب در دو طبقه و یک انبار نگهداری مواد غذایی با چند خمره بزرگ سفالی نسب شده در کف آن ساخته شده است. قدمت این اثر متعلق به قرون متأخر اسلامی (قرن ۱۰ الی ۱۳ ه.ق) بوده است.
این بنا دارای تزئینات گچی و چوبی و پنجره های مشبک، ارسی باشیشه های رنگی، نورگیر ,نقاشی درخت سرو، پرنده و سقف سفال پوش می باشد. از دیگر تزئینات این بنا، آرایه های چوبی ای هستند که در قالب اُرُسی ها، حفاظ پای در پنجره ها، روزن و خفنگ موجب زیبایی بیشتر نمای جنوبی خانه شده اند. نکته قابل توجه در آرایه های چوبی این بنا فرم کلی روزن ها است. نیم دایره با حاشیه ای از نقش چهار لِنگه در قائده که آن را از نمونه های مشابه در سایر خانه ها متمایز می کند.
تزیینات نقاشی آن شامل نمای نقاشی ضلع جنوبی خانه، نمای نقش درخت سرو با طرح اسلیمی و حیوانی و پرنده به رنگ آبی و قرمز، نمای نقش پرنده احتمالا طوطی یا قرقاول بر روی درخت سرو، نقش اسلیمی در داخل کادر درخت سرو به صورت گلهای گوشواره دار به رنگهای آبی و قرمز، نقش پرنده کوچک در زیر نقش اسلیمی داخل کادر درخت سرو، نقش اژدهای افسانه ای با طرح گلهای سه شاخه با حیوانی شبیه الاغ در قسمت پایین، نقش حیوان افسانه ای در حال شکار گوزن شاخ دار و شکارچی که به سوی آنها شلیک کرده است. تزیینات ضلع جنوبی در داخل کادر درخت سرو با طرحهای بسیار زیبا اجرا گردیده است. همچنین پنجره های ارسی آن دارای گره چین چوبی یا به اصلاح فارسی جورچین گویند مشاهده میگردد و دارای سه کشوی با دستگیره های آهنی است. از جمله فواید استفاده از ارسی اختصاص حداقل جا در موقع باز و بسته شدن ایجاد ارتباط بصری به شکلهای مختلف با محیط سرسبز حیاط هدایت نور مناسب به داخل اتاق جداره ای مناسب بین دو یا چند اتاق می باشد.

برچسب ها

دیدگاه ها