منو
بستن

میراث طبیعی آمل

دشت لار، پیراهن گلدار مازندران
پنجشنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۰ | نویسنده : مدیرکل آمل توریسم

برای رسیدن به دشت لار باید خودتان را به دو قدمی کوه دماوند برسانید. این دشت زیبا که در فاصله ۷۰ کیلومتری از سمت شرق شهر تهران قرار دارد، هنوز برای همه شناخته شده نیست. شاید سختی مسیری که به آن منتهی می‌شود دلیل اصلی این موضوع باشد.

باید در جاده هراز به سمت آمل حرکت کنید تا یه فرعی جاده رینه برسید. این جاده در پیج و خم است و امکانات زیادی هم ندارد. اما وقتی کمی در مسیر این راه پیش بروید، خودتان را در ارتفاعاتی خیلی بالاتر از جاده هراز می‌بینید. آنجاست که اگر سرتان را برگردانید، متوجه می‌شوید در دو قدمی کوه دماوند در حال حرکت هستید.

دست‌های وسیعی را در اطراف این جاده می‌بینید. اگر بتوانید برنامه‌ریزی سفرتان را طوری تنظیم کنید که در اواسط بهار و یا اوایل تابستان به این منطقه برسید، از دیدن زیبایی‌های طبیعت آن تعجب می‌کنید! این که چنین طبیعتی در دو قدمی تهران باشد را شاید هر کسی نداند! البته شاید همین مسئله هم باعث سالم ماندن و بکر ماندن آن شده باشد. به هر حال دشت لار همان جایی است شما زیر سایه کوه دماوند خودتان را غرق در گل‌های وحشی می‌بینید.

با هر وزش باد، این گل‌ها شروع به رقصیدن و خودنمایی می‌کنند. انگار زمین مثل یک پیراهن سبز و پهن شده باشد و گل‌های وحشی هم گلدوزی های تزئینی این پیراهن زیبا باشند. یکی از زیباترین گل‌های وحشی این منطقه گل‌های شقایق هستند. این گل‌ها که به طور طبیعی در سرتاسر تپه‌ها و دشت‌های این منطقه رشد می‌کنند، با رنگ قرمز درخشانشان زیبایی خیره‌کننده‌ای به این منطقه می‌بخشند.

اگر تابستان به دشت لار سفر می‌کنید، قبل از پیاده شدن از ماشین حتماً کرم ضدآفتاب بزنید. در این دشت تعداد کمی درخت دیده می‌شود و در طول روز فقط ابرهایی که جلوی خورشید را می‌گیرند، می‌توانند برایتان سایه درست کنند. پس احتمال آفتاب سوختگی زیاد است.

اگر بتوانید خودتان را به رودخانه سفیدآب برسانید، تجربه خنکای آب این رود را هرگز از یاد نمی برید. اما چرا اسم این رودخانه سفید آب است؟! این رودخانه از ارتفاعات سرچشمه می‌گیرد وبا شیب زیاد به سمت پایین جاری می‌شود. د این مسیر کف سفید رنگی روی آن ایجاد می‌شود. به همین دلیل هم آن را سفید آب نامگذاری کرده‌اند. آبی خنک، زلال و بدون رسوب در این رودخانه جریان دارد.

سد خاکی لار هم از دیگر دیدنی های این منطقه است که در بهار و مخصوصاً تابستان حسابی سرش شلوغ می‌شود! گردشگران و مسافران زیادی در این بازه زمانی به سد لار سفر می‌کنند. سد لار یکی از سدهایی است که آب آشامیدنی اهالی تهران را تأمین می‌کند.

برچسب ها

دیدگاه ها

  • اگه اهل طبیعت هستید، دشت لار خیلی خوبه. به خصوص که تا تهرانم زیاد راهی نیست. دو سه ساعته. درضمن می تونین راهنمای محلی بگیرین. برای شب موندن هم جا هست. اگه برنامه خواستین بذارین بهار برین. ما بهار رفتیم و همه جا پر از گل بود. راستی مراقب مار هم باشین. این منطقه گویا مار سمی داره.

  • نمی دونستم از گرمابدر هم به دشت لار راهی وجود داره.. یعنی اصلا نمی‌دونستم دشت لار تا اونجا ادامه پیدا می‌کنه… جالب بود… حتما باید این مسیر رو امتحان کرد… باید خیلی زیبا و هیجان‌انگیز باشه.