منو
بستن

میراث تاریخی آمل / میراث فرهنگی آمل

مسجد تاریخی آقاعباس
جمعه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ | نویسنده : مدیرکل آمل توریسم

مسجد آقا عباس مربوط به دوره صفوی – دوره قاجار است و در آمل، شرق محله کارگر، ضلع جنوب غربی راسته بازار نو واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۱ دی ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۴۶۷۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

این بنا در محله مسجد جامع یا کاردگر محله آمل واقع گردیده و بنای اولیه آن مربوط به قرن های اولیه اسلامی است. ابن اسفندیار، در تاریخ طبرستان (اوایل قرن هفتم هجری) در خصوص مسجد جامع آمل نوشته: ”مسجد جامع را به ایام هارون الرشید، سنه سبع و سبعین و مائه (۱۷۷۱ هـ.ق)، بنیاد افکندند و متولی عمارت، ابراهیم بن عثمان بن نهیک بود”. سید ظهیرالدین در تاریخ طبرستان و مازندران (اواخر قرن ۹ هجری) می نویسد که بانی مسجد، شخصی مالکی مذهب بوده که بعدها نبیره های او از لار قصران برای تعمیر آن می آیند. نامبرده در جای دیگر، بانی مسجد را عبدالله بن قحطبه ذکر کرده است. بنای کنونی مسجد دارای صحنی مربع شکل است که در چهار جهت آن، بناهایی قرار دارد. شبستان جنوبی و شمالی هرکدام ۶ فیلپا، و شبستان های شرقی و غربی هر کدام ۹ فیلپا در میان دارند. بناهای چهار طرف حیاط، دوطبقه است و مأذنه مسجد را از سطح زمین ساخته اند. این مسجد در دوره قاجار بازسازی و تعمیر شده است. در راهروی مسجد، لوحه ای سنگی متضمن فرمانی از شاه سلطان حسین صفوی و مورخ ۱۱۰۶ هـ.ق نصب شده است.
این مسجد که در شرق کلاگر محله قرار داره، از مساجد قدیمی آمل به حساب میاد. بنای فعلی این مسجد مال دوره صفویه ست که در دوره قاجار مرمت های اولیه شده. ورودی مسجد در ضلع شمالی و بالای سر درش مناره هشت ضلعی زیبایی با تزیینات خاص آجرکاری قرار داره.
قدمت این مناره احتمالاً بیشتر از بنای فعلی مسجده و به نوعی می شه گفت که منارهای مسجد جامع و امام حسن عسگری برگرفته از اونه. حیاط مسجد مستطیل شکل و شبستان هایی در جهت جنوبی و غربیش وجود دارن. شبستان غربی چهار فیلپا و شبستان جنوبی شش فیلپا در وسط داره. ضلع شمالی مسجد به علت پیش آمدگی دکان های مجاور به صورت راهروست و در طبقه بالای ضلع شمالی و غربی با استفاده از چوب، حجره هایی برای طلاب بنا کردن. ارتباط با حجره ها و مناره از طریق راه پله ضلع شمالیه. این مسجد که مربوط به دوران صفوی- قاجار در آمل است، شرق محله کارگر، ضلع جنوب غربی راسته بازار نو واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۱ دی ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۴۶۷۱ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده.

ویژگی و موقعیت: این مسجد که در شرق کلاگر محله قرار دارد، از مساجد قدیمی آمل به حساب می‌آید. بنای فعلی این مسجد متعلق به دورهٔ صفویه است که در دورهٔ قاجار مرمت‌های اولیه بر روی آن صورت پذیرفت. ورودی مسجد در ضلع شمالی است و بر فراز سردر آن مناره هشت ضلعی زیبایی با تزیینات خاص آجرکاری قرار دارد. قدمت این مناره احتمالاً بیشتر از بنای فعلی مسجد است و به نوعی می‌توان گفت که منارهای مسجد جامع و امام حسن عسگری برگرفته از آن است. حیاط مسجد مستطیل شکل و شبستان‌هایی در جهت جنوبی و غربی آن وجود دارد. شبستان غربی چهار فیلپا و شبستان جنوبی شش فیلپا در وسط دارد. ضلع شمالی مسجد به علت پیش‌آمدگی دکان‌های مجاور به صورت راهروست و در طبقهٔ بالای ضلع شمالی و غربی با استفاده از چوب، حجره‌هایی برای طلاب بنا نهاده‌اند. ارتباط با حجره‌ها و مناره از طریق راه‌پله ضلع شمالی است.

آدرس: ایران، مازندران، آمل، شرق محله کارگر، ضلع جنوب غربی راسته بازار نو.

📸 جهت مشاهده آلبوم تصاویر “مسجد تاریخی آقاعباس” اینجا کلیک کنید.


موقعیت مسجد تاریخی آقاعباس آمل بر روی نقشه:

📸 تصویر مسجد تاریخی آقاعباس آمل:

برچسب ها

دیدگاه ها