منو
بستن

🛒 مراکز خرید آمل

چهارشنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۵

اگر از جاذبه‌های آمل بازدید کرده‌اید و حالا به دنبال مرکز خرید آن می‌گردید، سری به خیابان ۱۷ شهریور بزنید خیابانی مملو از مغازه‌های رنگارنگ و مراکز خرید کوچک و بزرگ که برخلاف دیگر شهرهای شمال چند برند معروف را نیز در دل خود جای داده است.

در ادامه با بازارهای سنتی و جدید، پاساژها، مراکز خرید و تجاری شهر آمل بیشتر آشنا می‌شویم:

بازار روز آمل؛ عطر و بوی واقعی زندگی: یکی از زیباترین و جذاب‌ترین قسمت‌های هر سفر، خصوصا سفر به شهرهای شمالی کشور، بازار روز شهرهاست. بازار روز در هر شهری، با بافت سنتی خود و حضور مردم محلی یکی از زیباترین مکان‌ها برای گردشگران است که در آن امکان گفت‌و‌گو و دیدن فرهنگ‌های مختلف برای آن‌ها میسر می‌شود. بازار روز آمل یکی از مراکز خرید مازندران است که به سبب همین بافت سنتی و محصولات بی‌نظیرش در میان مسافران معروف شده‌است.
بازار روز آمل از جمله مراکز خرید مازندران است که با قدمت زیاد همچنان پابرجاست و در آن انواع محصولات کشاورزی، بهترین میوه‌ها و تازه‌ترین سبزی‌های محلی و کوهی را می‌توان خریداری کرد. پرتقال‌ها و نارنگی‌های خوش‌ رنگ و طعم مازندرانی را می‌توانید در بازار روز آمل پیدا کنید و تنوعی از انواع میوه‌ها و سبزیجات را ببینید. همچنین انواع ماهی‌های شمالی فرد اعلا مانند ماهی کپور، ماهی قزل آلا، ماهی ازون برون، ماهی کولی و ماهی دودی در این بازار با بهایی بسیار کمتر از تهران عرضه می‌شود و همین امر باعث متفاوت بودن بازار روز آمل از دیگر مراکز خرید مازندران است.

جزئیات دیگر از بازار روز آمل: اگر تا به حال سوپ اردک را امتحان نکرده‌اید، می‌توانید از بازار روز امل اردک تهیه کنید و با آن یک سوپ بی‌نظیر درست کنید. همچنین انواع مرغ و خروس‌ها از جمله لاری و ماشینی در این مرکز خرید به فروش می‌رسد. یکی از مهم‌ترین محصولاتی که در بازار روز آمل عرضه می‌شود و طرفداران زیادی هم دارد، ترشی‌های مازنی هستند که شاید در هیچکدام از مراکز خرید مازندران با این عطر و طعم پیدا نشوند. هر نوع ترشی که فکرش را بکنید در این بازار به فروش می‌رسد و اگر طرفدار تجربه طعم‌های جدید هستید پیشنهاد می‌کنیم ترشی گردو، ترشی توت فرنگی، ترشی پرتقال، ترشی سیر، ترشی کلم، ترشی بادمجان، ترشی سیب و … را حتما امتحان کنید.
محصولاتی که در بازار روز آمل به فروش می‌رسد، توسط دست‌فروشان و در غرفه‌های بازار عرضه می‌شوند. پیش از رفتن به بازار روز یادتان باشد که حتما هواشناسی را نگاه کنید، چرا که روزهای بارانی در استان مازندران و خصوصا شهر آمل زیاد است. در بازار روز آمل انواع امکانات رفاهی مانند پارکینگ، نمازخانه، سرویس بهداشتی، تاکسی و هایپر مارکت برای گردشگران وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید و از بازدید نیم‌روزه‌تان از بازار روز آمل لذت ببرید. این بازار روز از ساعت ۷ صبح تا ۱۹ باز است. آدرس بازار روز آمل را همین حالا یادداشت کنید: مازندران، آمل، میدان امام خمینی، بازار شهید عراقی.

بازار قدیم آمل: بازار قدیم آمل معروف به “پایین بازار” یا “چهارسوق آمل” یکی از بازارهای قدیمی ایرانی است که در مرکز شهر قرار دارد. بازار قدیم رکن و هسته اصلی و اولیه سازمان دهنده شهر به‌شمار می‌آید که وجود اولیه این بازار به قبل از اسلام و هسته اصلی آن به ۹۰۰ سال پیش می‌رسد. با این که در بعضی از قسمت‌های این بازار تغییرات شتاب زده و نوسازی غیراصولی انجام شده و به دلیل مقتضیات اقتصادی، اجتماعی روزگار، زیبایی قبلی را از دست داده‌ است، اما هنوز دارای اهمیت و اعتبار است. طرح بازسازی بازار قدیمی و تاریخی آمل با موافقت شورای اسلامی شهر، شهرداری و اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ‘راسته عطاران’ توسط سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری آمل اجرا شد. در مرحله نخست مرمت و بازسازی بازار قدیمی و تاریخی آمل در ‘راسته زرگرها’ انجام شد و سپس “راسته عطاران” به پایان رسید و عملیات سنگ فرش بازار “نوراسته” نیز انجام شد. برای بازسازی بازار قدیم آمل که شامل چندین راسته است، در فاز نخست دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال هزینه گردید و حدود ۹۰ درصد هزینه توسط شهرداری و بقیه توسط بازاریان تامین گردید. عملیات احیای بازار قدیمی و تاریخی آمل توسط سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری آمل به عنوان پیمانکار و زیر نظر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این شهرستان اجرا شده است. شهرداری آمل با ارائه طرحی در بازار قدیمی آمل که در منطقه شمال کشور شاخص است، تلاش خود را کرد تا حفظ اصالت و معماری تاریخی آن بازسازی و احیا شود، اما گویا آنچنان موفق عمل نکرده است و نظارت‌های اداره کل میراث فرهنگی مازندران نیز اصولی و کارشناسی نبوده است. بازار قدیمی و چهارسوق شهر آمل به عنوان یکی از نمونه‌های با ارزش تاریخی و معماری این شهر و ایران است، در کف‌سازی این بازار می‌بایست تلاش شود تا اصالت و معماری تاریخی آن حفظ گردد و در کنار استناد کردن به معیارهای مهندسی، تاریخی، سنتی و قدیمی، شیب بندی آن نیز به گونه‌ای طراحی شود که امکان تردد افراد کم توان جسمی نیز به راحتی فراهم و از مصالح مناسب و مرغوب استفاده تا در جلوه و کارایی بازار مؤثر باشد.
این بازار همچنان ارتباط خود را با محلات مسکونی مجاور، به میزان قابل توجهی حفظ کرده‌ است و به صورت مرکز تجمع و داد و ستد مردم، دارای عملکردی بسیار قابل توجه است. مغازه‌های این بازار با سقف سفالی شیب‌دار و جلو آمده به خاطر محافظت از باران و آفتاب، دارای فضاهای باز داخلی برای تشکیل بازارهای هفتگی در روزگار گذشته‌ است. این بازار نیز مانند بازارهای قدیمی دیگر، علاوه بر وظیفه اصلی خود یعنی مبادله کالا، نقش فرهنگی و مبادله افکار و عقاید، نشر اخبار و مرکز ارتباطات اجتماعی مردم نیز بوده‌ است. در حال حاضر این بازار نقش بسیار مهمی را در زندگی اقتصادی، اجتماعی مردم ایفا می‌کند. ساختار فضایی، عناصر معماری و کالاهای صنایع دستی و محصولات بومی آن از جاذبه‌های بازار به حساب می‌آیند. بازار قدیم آمل دارای راسته‌های مختلف است. راسته اصلی بازار قدیم آمل به همراه راسته‌های فرعی منشعب از آن که شامل “راسته عطاران”، “راسته پالان دوزان”، “راسته نمدمالان” و “نو راسته” است که نقش مهمی در تشکیل و تعریف محدوده بافت ایفا کرده‌اند.
اما امروزه با توجه به بازسازی‌ها، هرکدام از راسته‌های بازار، رنگ و شکل دیگری گرفته‌اند و کمی از زیبایی آن کاسته‌اند. مثلا با قدم زدن در بازار، می توانید هم مغازه‌هایی را با پوشش سرامیک بیابید و هم مغازه‌های قدیمی که جنسی کاهگلی دارند.
شرایط بازدید از بازار قدیم آمل: بازار قدیم آمل، همانند بقیه بازارهای ایران داری تایم خاص کاری است. به عنوان مثال در روزهای تعطیل رسمی مثل جمعه، عاشورا، تاسوعا و… بازار آمل باز نیست. همه بازارها معمولا از ساعت ۷ الی ۲۳ شب فعالیت می‌کنند و مغازه‌دارها هم در طی این ساعات، باز هستند.
برای وارد شدن به بازار نیازی نیست بلیط تهیه کنید یا هزینه‌ای بپردازید، کافی است که در ساعت‌هایی که مغازه‌ها باز هستند به آنجا بروید و سوغاتی‌های مخصوص آمل را هم از بازار قدیمی تهیه کنید.
آدرس و نحوه دسترسی با وسایل مختلف: آدرس دقیق این بازار:، آمل، خیابان مهدیه، بین شهید دکتر بهشتی و ۲۲ بهمن، برای دسترسی به بازار، افراد می‌توانند از تمامی وسایل نقلیه بدون محدودیت استفاده کنند. همچنین جالب است بدانید که حتی برخی از افراد روستایی شهرستان آمل، با تهیه کردن بلیط اتوبوس آمل، به آنجا می‌روند و وسایل مورد نیاز را از پایین بازار یا همان بازار قدیمی تهیه می‌کنند. بازار قدیم آمل در خیابان مهدیه واقع شده است و از نظر موقعیت جغرافیایی در نزدیکی مراکز مهمی مانند شهربازی طلایی، بیمارستان امام رضا، موزه تاریخ آمل و بازار بزرگ تهران و همچنین هتل شهر آمل، عمارت میربزرگ قوام الدین مرعشی، ایستگاه تاکسی هزارسنگر، پاساژ بزرگ و مسجد جامع آمل قرار گرفته است.
البته این موضوع هم به دلیل کیفیت اجناس و هم قیمت کالاها است. امیدواریم که در حین بازدید از بازار قدیمی، بتوانید خاطره‌های خوشی را ثبت کنید.

مجتمع و مرکز خرید اُکسین شمال: مجتمع تفریحی و مرکز خرید اُکسین شمال، در ۲ کیلومتری شهر آمل از سمت جاده هراز (از سمت تهران) قرار داره تقریبا پنج ساله که افتتاح شده، از امکانات مناسبی برای گذراندن یک روز تعطیل برخورداره هم سرگرمی و بازی برای بچه‌ها داره و هم رستوران برای سلیقه های مختلف. اکسین آمل با داشتن حدودا ۱۰۰۰ واحد تجاری به عنوان یکی از بزرگترین مجموعه‌های تجاری اکسین به حساب می‌آید. این مرکز تجاری در منطقه شهری و در ابتدای جاده هراز قرار گرفته است. برندهای لوکس و معروف را در این مجتمع تجاری خواهید یافت. به عبارتی طبقات اول تا سوم این مرکز تجاری منحصر به فروشگاه‌های پوشاک و طبقهٔ چهارم به عنوان مراکز تفریحی شناخته می‌شود. رستوران‌ها و فودکورت‌های متنوعی نیز در طبقه پنجم این مجموعه قرار دارد. در اطراف این مجموعه، هتل‌های اقامتی نیز در حال ساخت‌وساز هستند.

مجتمع قائم، بزرگترین و مجهزترین مرکز خرید شهر: این مجتمع تجاری در میدان قائم واقع  شده است. مرکز خرید قائم (بازار و مرکز خرید) در آمل و بلوار آیت الله مدرس(خیابان هراز، نرسیده به آفتاب ۵۰، خیابان شهید درزی) واقع شده است و از نظر موقعیت جغرافیایی در نزدیکی پاساژ قائم و همچنین پمپ بنزین پهلوان زاده، کافه کاوه، کفش ملی، رینگ و لاستیک نگهدار و فروشگاه مبلمان آمل قرار گرفته است. همچنین با توجه به نظراتی که کاربران در اپلیکیشن‌های مختلف به این مکان داده‌اند می‌توان گفت این مجتمع یکی از مراکز خرید خوب این منطقه می‌باشد.

پاساژ قائم (بازار و مرکز خرید): در آمل و بلوار امام خمینی، بین میدان قائم و آفتاب ۲۹ واقع شده است و از نظر موقعیت جغرافیایی در نزدیکی مرکز خرید قائم و همچنین کافه کاوه، خشکشویی ساسان، کفش ملی، آموزش و پرورش شهرستان آمل و مسجد حضرت قائم قرار گرفته است.

مرکز خرید آفتاب:  این مرکز خرید در آمل، بلوار امام خمینی، بین کوچه شهید مرتضی سعادت نیاکی و آفتاب ۴ واقع شده است و از نظر موقعیت جغرافیایی در نزدیکی مراکز مهمی مانند بیمارستان ۱۷ شهریور و بازار بزرگ تهران و همچنین میدان ۱۷ شهریور، کافه کامو، داروخانه دکتر اسدی، ایستگاه تاکسی خیابان هراز و مرکز کامپیوتر آمل (پی سی سنتر) قرار گرفته است.

پاساژ بزرگ:  این پاساژ در آمل، خیابان انقلاب، بین خیابان مهدیه و ۲۲ بهمن و از نظر موقعیت جغرافیایی در نزدیکی مراکز مهمی مانند شهربازی طلایی، بیمارستان امام رضا، موزه تاریخ آمل و بازار بزرگ تهران و همچنین هتل شهر آمل، کتاب شباویز، دبیرستان امام خمینی، ۱۷ شهریور و بازار مروارید قرار گرفته است.

بازار مروارید: بازار مروارید (بازار و مرکز خرید) در آمل و خیابان ۱۷ شهریور واقع شده است و به‌صورت شبانه‌روزی به مراجعه‌کنندگان خدمات ارائه می‌دهد و از نظر موقعیت جغرافیایی در نزدیکی مراکز مهمی مانند شهربازی طلایی، بیمارستان ۱۷ شهریور، مسجد جامع آمل و بازار بزرگ تهران و همچنین عمارت میربزرگ قوام الدین مرعشی، دبیرستان امام خمینی، ۱۷ شهریور، مرکز خدمات ایرانسل و پاساژ علاء الدین قرار گرفته است.

پاساژ علاء الدین: پاساژ علاء الدین (بازار و مرکز خرید) در آمل و خیابان ۱۷ شهریور واقع شده است و از نظر موقعیت جغرافیایی در نزدیکی مراکز مهمی مانند بیمارستان ۱۷ شهریور، مسجد جامع آمل و بازار بزرگ تهران و همچنین کلینیک زیبایی دکتر روشنایی، ۱۷ شهریور، مرکز خدمات ایرانسل، آزمایشگاه پارس و بازار مروارید قرار گرفته است.

پاساژ پردیس: پاساژ پردیس (بازار و مرکز خرید) در آمل و خیابان انقلاب واقع شده است و از نظر موقعیت جغرافیایی در نزدیکی مراکز مهمی مانند شهربازی طلایی، بیمارستان امام رضا، موزه تاریخ آمل و بازار بزرگ تهران و همچنین هتل شهر آمل، عمارت میربزرگ قوام الدین مرعشی، کتاب شباویز، دبیرستان امام خمینی و ۱۷ شهریور قرار گرفته است.

بازار بزرگ تهران: بازار بزرگ تهران (بازار و مرکز خرید) در آمل و خیابان ۱۷ شهریور واقع شده است و از نظر موقعیت جغرافیایی در نزدیکی مراکز مهمی مانند بیمارستان ۱۷ شهریور، مسجد جامع آمل و پاساژ علاء الدین و همچنین کلینیک زیبایی دکتر روشنایی، ۱۷ شهریور، مرکز خدمات ایرانسل، آزمایشگاه پارس و بازار مروارید قرار گرفته است. همچنین با توجه به نظراتی که کاربران در اپلیکیشنهای مختلف به این مکان داده‌اند می‌توان گفت این مجتمع یکی از مراکز خرید خوب این منطقه می‌باشد.

مغازه‌های خیابان هراز: هراز نام یکی از خیابان‌های مشهور مازندران است که در آمل قرار دارد. این خیابان در منطقه یک شهرداری آمل قرار دارد. البته این خیابان با نام امام‌خمینی نیز شناخته می‌شود. هراز یکی از خیابان‌های مشهور آمل است که جزو گران‌ترین منطقه این شهر نیز به حساب می‌آید. برندهای لوکس، فروشگاه‌ها و مجموعه‌های مطرح و بزرگ و دارای نمایندگی، مراکز تجاری، بنگاه‌ها، نمایندگی فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ کشور و مطرح شهر، رستوران‌های معروف آمل، فست فودها و کافی شاپ‌ها را در این خیابان می‌بینید.

برچسب ها

نمونه کارهای مرتبط

دیدگاه