منو
بستن

🎭 مراکز فرهنگی و هنری آمل

چهارشنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۵

سینما بهمن آمل: تاریخچه سینما در آمل به زمان قاجار می‌رسد که اولین سینما به نام خورشید ساخته شد. سینما بعدی فرهنگ نام داشت که در سال ۱۳۳۱ احداث شد. سینما بعدی سینما مترو پل بود که در سال ۱۳۳۶ در خیابان ۱۷ شهریور بنا شد. سینما مولن روژ در سال ۱۳۴۰ جنب سینما فرهنگ با مالکیت صاحبان سینما فرهنگ تأسیس گردید. شهر آمل در حال حاضر دارای دو سینما است، سینما بهمن که در سال ۱۳۴۵ با نام آرش تأسیس شد و فعلاً درجه یک به‌شمار می‌آید و ظرفیتی بالغ بر ۳۷۵ نفر را نیز داراست. سینما بهمن دو که در سال ۱۳۷۹ تأسیس شد و با کیفیت به روز آن زمان احداث گردید و جزو سینماهای نوین به‌شمار می‌رود ظرفیت سالن آن نیز ۲۵۸ نفره است. شهر آمل دارای سه سالن تئاتر است. در سال ۱۳۹۴ مجوز احداث هشتمین تئاتر شهر کشور ایران، برای آمل اخذ شد.
سینما بهمن آمل که در سال ۱۳۴۵ – ۱۳۴۴ تاسیس شد، و تاکنون تنها سینما آمل است، و در جنب میدان هفت تیر قرار دارد. این سینما به حوزه هنری استان مازندران تعلق دارد و در سال ۱۳۷۹ سینما بهمن، تجهیز و نوسازی و به دو سالن مجزا از هم تبدیل شد. همانطور که ذکر شد مساحت ۱۵۰۰ متری سینما آمل به دو سالن تبدیل شد، سالن شماره یک ۳۷۵ صندلی و سالن شماره دو ۲۵۸ صندلی دارد، می‌توان مشخصات فنی سینما بهمن آمل را بدین شرح ارائه نمود:
سال تأسیس: ۱۳۴۴ – ۱۳۴۵
مساحت: ۱۵۰۰ متر مربع
ظرفیت: سالن شماره ۱: ۳۵۰ صندلی – سالن شماره ۲: ۲۵۸ صندلی
درجه ارزشیابی: مطلوب ۱ (هر دو سالن)
تعداد سالن: دو
سیستم صوتی و تصویری: آپارات های جدید ۳۵ میلی متری و سیستم پیشرفته صوتی و تصویری
سیستم گرمایش و سرمایش: دستگاه چیلر
تعداد پرسنل: ۹ نفر (دو سالن)
برای تماس با این سینما و خبر از ساعت و فیلم های در حال اکران با این شماره تماس حاصل بفرمایید: ۰۱۲۱ – ۲۲۲۳۵۶۴

نگاهی به تاریخچه سینما در آمل

سینما فرهنگ نخستین سینمای آمل بود که با ظرفیت ۲۰۰ صندلی توسط ابراهیم منفرد در سال ۱۳۳۱ ساخته شد. پس از این سینما نیز سینما مولن‌روژ که یک سالن روباز به نام آرش و یک سالن سرپوشیده به نام متروپل داشت آغاز شد و تا پیش از انقلاب ادامه داشت.

سال ۱۳۴۵ ساختمان سینما بهمن آمل با ظرفیت ۷۰۰ صندلی به بهره‌برداری رسید. این سینما مدتی پس از انقلاب تعطیل بود و سال ۱۳۶۱ در اختیار حوزه هنری قرار گرفت. سال ۱۳۷۶ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران موافقت کرد که سالن ۷۰۰ نفره سینما بهمن به دو سالن کوچکتر مجزا از هم تبدیل شود. این سینما همچنان با دو سالن فعال است.

حسین صادقلو شهردار آمل در دهه ۶۰ یک طبقه از ساختمان شهرداری را به سالنی برای فعالیت‌های فرهنگی و هنری و اکران فیلم تبدیل کرد که سینما کوثر نامگذاری شده بود. این سینما تا سال ۱۳۷۱ فعال بود و سپس به دلیل نقص ایمنی تعطیل شد. پس از رفع نواقص سینما آغاز به کار کرد و این بار به دلیل این که دفاتر پخش فیلم حاضر به همکاری با این سینما نبودند، اکران فیلم‌های بدون پروانه برای سینما کوثر حاشیه‌ساز شد. سال ۱۳۷۳ نقص‌های مربوط به مجوز اکران سینما کوثر برطرف شد. اما در نهایت سال ۱۳۷۸ کاربری سینمایی این سالن به طور کامل متوقف شد.

تئاتر شهر آمل: آدرس: خیابان امام خمینی، خالد اسلامبولی، مجتمع فرهنگی تئاتر شهر ایران – (مجتمع فرهنگی – هنری امام خمینی (ره) سابق آمل، خیابان هراز، آفتاب ۳۶)

برچسب ها

نمونه کارهای مرتبط

دیدگاه