منو
بستن

💍 صنایع دستی،سوغات و محصولات

چهارشنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۵

صنایع دستی؛ سوغات و محصولات:

اگر به آمل سفر می‌کنید، به هیچ وجه عسل طبیعی از قله دماوند و منطقه‌ی لار، گردو، شیرینی‌های محلی مانند آب‌دندان، ساقه عروس، نان کوهی، سیب، کیوی، انواع ترشی، زیتون، ماهی، برنج و مرکبات را برای سوغات فراموش نکنید. همچنین اگر قصد خرید سوغاتی‌های غیرخوراکی آمل یعنی همان صنایع دستی را دارید، می‌توانید از صنایع دستی مانند: سفال، منبت، گلیم و معرق، بهره ببرید.
مهم‌ترین صنایع دستی شهر آمل عبارتند از: پارچه پشمی، نمدمالی، حصیربافی، کلاه نمدی و…
بافت انواع پارچه‌های پشمی که به اصطلاح محلی به نام چوخا، باشلق، شله (مچ پیچ) نامیده می‌شوند، در منطقه آمل از جمله صنایع دستی مهم و معروف به شمار می‌آیند.
نمدمالی نیز از دیگر صنایع دستی این منطقه به شمار می‌آید. نمد که از فشرده شدن پشم محلوج به دست می‌آید از دیر زمان در ایران متداول بوده است. نمد برای پوشش کف اتاق خانواده‌های متوسط، تهیه انواع لباس، تهیه کلاه، تهیه روپوش نمدی که افراد را از باران و سرما محافظت می‌کند و همچنین برای محافظت چهارپایان باردار مقابل سرما استفاده می‌شود.
حصیربافی نیز از دیگر صنایع رایج در منطقه آمل است که انواع آنرا از نی‌های نازک و کلفت که در باتلاق‌ها می‌روید، می‌بافند. در گذشته مصرف حصیر و بوریا برای پوشانیدن سقف منازل، قبل از کاه‌گِل کردن بود و همچنین در مناطق مرطوب برای پوشش کف اتاق‌ها و زیرفرش‌ها استفاده می‌شد.
نمایش صنایع دستی یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر آمل را تشکیل می‌دهند.
جالب است بدانید که صنایع نساجی، صنایع غذایی و سنگی، صنایع چوب، صنایع اشیاء کائوچویی، صنایع چرم سازی و صنایع چاپ و انتشارات از جمله صنایع این شهرستان به شمار می‌روند. شهرستان آمل به تنهایی ۶۵% از صنعت استان مازندران را در خود جای داده است.
هفت رشته فراموش شده صنایع دستی در این شهرستان نیز احیا شده است که این رشته‌ها شامل: نگارگری، تذهیب، کاشی معرق، تراش سنگ‌های قیمتی، بامبو، رنگرزی سنتی و لاک تراشی است. با احیاء این رشته‌ها تعداد رشته‌های صنایع دستی شهرستان آمل به ۱۱ رشته افزایش یافت. پیش از این در آمل فقط چهار رشته سوزن دوزی، معرق چوب، سفال و گلیم بافی فعال بوده است.
همچنین از صادرات این شهرستان می‌توان به منسوجات و لبنیات، گیلاس، مواد غذایی مثل کیک و کلوچه و بیسکوئیت، تره بار، مرکبات، گل و گیاه، دانه‌های روغنی از جمله کُلزا، تولیدات برقی، ابزارآلات صنعتی و مصالح ساختمانی و سایر صنایع دستی و هنرهای سنتی اشاره کرد.
سفال، گلیم، انواع ترشی و مرباجات محلی و ماهی از مهمترین سوغاتی‌های آمل هستن که می‌تونین اونا رو از بازار قدیمی آمل که ساختش به زمان ساسانیان بر می‌گرده تهیه کنین. البته فروشگاه‌های زیادی هم نرسیده به آمل هستن (از سمت تهران به آمل-جاده هراز) که تمام این سوغاتی‌ها رو تازه‌ی تازه به فروش می‌رسونن.
سایر محصولات شهر آمل نیز عبارتند از: برنج طارم که یکی از مرغوبترین و بنامترین محصولات کشاورزی کشوره.
گردو، سیب، آلبالو، هلو، عسل، پرتقال، نارنگی، تمشک، کیوی و سبزی نیز از دیگر محصولات و ره‌آوردهای این شهر هست، کاهوی آمل که در نوروز و ۱۳بدر (سیزده بدر، روز طبیعت)، مصرف بیشتری داره و به اقصی نقاط ایران بویژه تهران صادر میشه. از آنجایی که کاهو از سبزی‌های بسیار مفید و در میان سبزی‌ها، دارای تاریخی کهن است و علاوه بر خواص درمانی، مصرف غذایی نیز دارد که هر ساله در شهرستان آمل به‌صورت انبوه این گیاه کشت می‌شود. کاهوی آمل روغنی و اعلاست و بیشترین میزان فروش کاهو کاران آملی در تعطیلات نوروزی است. شهرستان آمل در تولید کاهو رتبه نخست مازندران را دارد، و سطح زیر کشت کاهو در این شهرستان حدود ۲ هزارهکتار اعلام می‌شود. بازار مناسب فروش این محصول در ایام عید در داخل استان مازندران و استان تهران است، کشت کاهو در شهرستان آمل به عنوان کشت دوم همه ساله بعد از برداشت محصول برنج در مزارع شالیزاری و باغات انجام می‌شود، ۹۵ درصد گیاه کاهو آب دارد و در هزم سریع و اشتها غذا و همچنین شفافیت پوست مورد تاکید پزشکان است.
آمل به عنوان اولین شهر ساخت ام دی اف (صنعت چوب) و اولین شهر تولید محصولات مدرن کوره آجر ریزی سنتی نیز در ایران شناخته می‌شود و به عنوان یکی از قطب‌های صادرات گل‌های تزیینی (گل‌های آپارتمانی و گل‌های شاخه بریده) می‌باشد.

برچسب ها

نمونه کارهای مرتبط

دیدگاه